آمینو اسید

فواید ، عوارض و دوز مصرف آمینو اسید تائورین

 تائورین آمینو اسید حجیم کننده سلول و نوتروپیک قوی

تائورین چیست؟ تشخیص واقعیت و افسانه

یک آمینواسید وجود دارد که به عقیده­ی بسیاری از ادرار یا منی گاوهای نر حاصل می­شود، اما واقعیت آن است که در این آمینواسید غیر ضروری، تائورین از گاوهای نر به دست نمی­آید. بنابراین، تائورین چیست و از کجا می­آید؟

تائورین طبیعی در واقع از گوشت، ماهی و لبنیات حاصل شده و در غیر این صورت از مکمل­های سنتزی دریافت می­شود. این ماده در مغز، چشم، قلب و عضلات فراوان تر بوده و بسیار مشابه با گلیسین است، به طوری که به عنوان یک آمینواسید غیر ضروری در نظر گرفته می­شود.

این تنها آمینواسید با علامت زودیاک است که طبق افسانه­ ها از ادرار یا منی مثانه­ ها حاصل می­شود، احتمالا بدان جهت که نام آن از “تارتوس” به معنای گاو نر ناشی می­شود. اما مطمئن باشید که از گاو نر حاصل نشده و در واقع به طور طبیعی در بدن انسان تولید می­گردد.

پس تائورین چیست؟ چرا با گاو نر در ارتباط بوده و بی خطر است؟ بیایید به همه­ی این سوالات جواب بدهیم.

تائرین چیست؟

تورین، یا 2-آمینواتان سولفونیک اسید، در سال 1827 از اسید صفراوی جدا شد. اما این روزها به شکل مکمل رایج تر است. این ماده ما را به نوشیدنی­تائورین چیست ؟های انرژی زا می­رساند. آیا می­دانستید که میزان مراجعه به مراکز اورژانس در سال­های اخیر به دایل مصرف نوشیدنی­های انرژی زا دو برابر شده است؟ برخی از آنها حاوی تورین هستند. برای مثال Red Bull حاوی تورین است، اما چقدر و آیا بی خطر است؟ مطابق با وبسایت Red Bull، بدن ما به طور طبیعی حاوی 70 درصد تورین بیشتر از یک قوطی Red Bull می­باشد.

اما مطابق با مسئولین امنیت مواد غذایی اروپا، حتی با وجود آن که تورین در سطوح بالایی در اکثر نوشیدنی­های انرژی زا مورد استفاده قرار می­گیرد، به نظر می­رسد که اگر تا حدود 3000 میلی گرم در هر روز مکمل تورین مصرف شود، هیچ “سطح اثر معکوس مشاهده شده­ای” وجود ندارد. نصف یک قوطی حاوی 125 میلی لیتر است، و این بدان معناست که تا زمانی که چند قوطی در هر روز مصرف نکنید، احتمالا با توجه به سطوح تورین وضعیت مناسبی خواهید داشت. با گفتن این نکته، من این موضوع را به راحتی قبول نمی­کنم، مخصوصا با در نظر گرفتن تعداد اثرات جانبی و تعداد مراجعات اورژانس به دلیل مصرف نوشیدنی­های انرژی زا – به علاوه، نوشیدنی­های انرژی زا حاوی سموم و ترکیبات خطرناکی هستند که باید از مصرف آنها پرهیز کنید. به همین دلیل است که من مردم را از مصرف نوشیدنی­های انرژی زای رایج با مقدار بالای قند، کافئین و هر ماده­ی مضر دیگر منع می­کنم.

تورین دارای مزایایی نیز می­باشد، مثل کمک به سلامتی قلب، اثر به عنوان یک عامل آنتی اکسیدان، کمک به تحریک عضلات برای عملکرد بهتر در ورزشکاران، و فراهم نمودن اثرات مسکن و ریلکس کننده که به افراد مبتلا به اختلالات عصبی کمک می­کنند. صبر کنید، اثر ریلکس کننده و نوشیدنی انرژی زا؟ همخوانی ندارد. انرژی این نوشیدنی­ها از کافئین و قند ناشی می­شود، نه تورین.

فواید تائورین

اما همچنان این سوال مطرح می­شود: آیا نوشیدنی­های انرژی زا بی خطر هستند؟ اخیرا من شنیدم که یک نوجوان در کارولینای جنوبی به گفته­ی پزشک از اوردوز کافئین فوت نموده است. این نوجوان سه نوشیدنی مختلف را در یک دوره­ی زمانی کوتاه مصرف کرد، که یکی از آنها نوشیدنی انرژی زا بود. او هیچ مشکل قلبی نداشت، اما مقدار بالای کافئین منجر به بروز آریتمی شد. در این شرابط قلب خیلی تند، خیلی آهسته یا به صورت نامنظم کار می­کند.

 

در این گزارش اشاره­ای به تائورین نشد. سازمان غذا و دارو (FDA) اشاره می­کند که کافئین در دوزهای تا حدود 400 میلی گرم یا تقریبا پنج فنجان قهوه بی خطر در نظر گرفته می­شود. اما مطابق با پژوهش­ها، نوشیدن 32 اونس از یک نوشیدنی انرژی زا رویدادهای خطرناکی را در ارتباط با فشار خون و عملکرد قلب به همراه دارد، برخلاف آنچه که درباره­ی کافئین اتفاق می­افتد. با بیش از 500 محصول نوشیدنی انرژی زای موجود در بازار، تعجب آور نیست که تعداد مراجعات به ارژانس در ارتباط با مصرف آنها فازایش زیادی یافته است.

بنابراین به طور خلاصه می­توان گفت که هیچ نوشیدنی انرژی زایی برای شما مناسب نیست، چه حاوی تورین باشد و چه نباشد. اما این بدان معنا نیست که باید تورین را به طور کامل کنار گذاشت، چرا که این ماده نیز مفید بوده و به طور طبیعی در بدن ایجاد می­شود. پس تورین چه فوایدی دارد؟ بیایید نگاهی بیندازیم.

تورین چه فوایدی دارد؟ مزایای تورین

  • به کاهش بیماری­های قلبی عروقی کمک می­کند

تائورین در مطالعات بالینی نشان داده است سبب کاهش ریسک بیماری­های قلبی عروقی می­شود. این اثر با کاهش فشار خون و التهاب ایجاد می­گردد. برخی شواهد نشان می­دهند که تورین به عملکرد بطن چپ قلب کمک کرده و دستگاه عصبی را آرام می­کند.

پژوهش­ها نشان می­دهند که تورین، حتی به عنوان یک مکمل موقتی، می­تواند از عملکرد جسمی بهتر پشتیبانی کند، ریسک­های قلبی عروقی پس از تمرین را کاهش دهد، و سبب بهبود مشکلات مرتبط با بیماران با نارسایی قلبی شود. در حالی که باید مطالعات بیشتری در این زمینه به انجام برسد، اما این برای هر کسی که از بیماری قلبی رنج می­برد نویدبخش خواهد بود.

  • احتمالا اثرات جانبی پارکینسون را کاهش می­دهد

مطالعات انجام شده نشان می­دهند که تورین به بازسازی سلول­های مغزی کمک می­کند. آزمایش­ها سطوح پایین تورین را در بیماران پارکینسون نشان داده­اند. مطابق با پژوهش­های صورت گرفته، تورین توانایی افزایش رشد سلول­های مغزی را با تحریک سلول­های بنیادین و افزایش طول عمر نورون­ها دارد. به علاوه، ما شنیده­ایم که سلول­های مغزی جدید در هیپوکامپ رشد می­کنند، که بخشی از مغز است که مسئول حافظه بوده از مواد غذایی و مکمل­های حاوی تورین بهره می­گیرد. به نظر می­رسد که این ماده بر حسب تقویت مغز و گلیسین اثرات مفیدی دارد.

 

 

  • به صورت بالقوه سندروم متابولیک را کاهش می­دهد

اگر در معرض ریسک بیماری قلبی، سکته، دیابت، بیماری کلیوی، سرطان و سایر مشکلات سلامتی به دلیل چاقی، فشار خون بالا، مقاومت انسولین، تری گلیسرید بالا و سطوح پایین HDL هستید، ممکن است دارای سندروم متابولیک باشید.

یک مرور منتشر شده در ژورنال Food & Function به بررسی این موضوع پرداخت که تورین برای مقاله با سندروم متابولیک قادر به انجام چه کاری خواهد بود. آنچه که محققان دریافتند آن بود که پس از تجزیه و تحلیل مطالعات انسانی و حیوانی، تورین اثر خوبی در برابر سندروم متابولیک داشت، که شامل کاهش تری گلیسریدها برای جلوگیری از چاقی، بهبود مقاومت انسولین برای تنظیم متابولیسم گلوکوز، کاهش کلسترول برای جلوگیری از افزایش کلسترول خون القا شده با رژیم، و کاهش فشار خون می­باشد.

  • به بیماران دارای مشکل دهان و دندان کمک می­کند

تورین یک ماده­ی آنتی اکسیدان است. این بدان معناست که این ماده به مقابله با رادیکال­های آزاد و هر عامل ایجاد کننده­ی تنش اکسایشی از رادیکال­های آزاد در بدن کمک می­کند. بیماران مبتلا به بیماری دهان و دندان برای یک دوره­ی زمانی مشاهده شدند تا درک شود که تورین به فرآیند التیام افراد با مشکل پریودونتیت مزمن کمک می­کند یا خیر. مطابق با داده­ها، تورین به صورت قابل ملاحظه­ای سطوح آنتی اکسیدان بیماران را با تقویت سطوح محصولات پراکسیداسیون لیپید (TBARS) و آنزیم­های آنتی اکسیدانی بهبود می­بخشد. در نتیجه فرآیند التیام بهبود یافت.

  • به بهبود عملکرد ورزشی کمک می­کند

تائورین سبب بهبود عملکرد ورزشی می­شود. یک مطالعه­ی انجام شده توسط گروه پژوهش علوم ورزشی و سلامتی در دانشگاه استیرلینگ در اسکاتلند به ارزیابی نمونه­هایی پرداخت که دوندگان با فاصله­ی متوسط بودند و قبل و بعد از مصرف تورین به شکل مکمل مورد آزمایش قرار گرفتند. نود درصد نمونه­ها بهبود عملکردی را طی چند ثانیه نشان دادند، و برای دنیای دویدن، چند ثانیه بسیار ارزشمند است. ورزشکاران 1000 میلی گرم تورین را دو ساعت پیش از دویدن مصرف کردند، و این مکمل اثری بر دستگاه تنفسی، ضربان قلب یا سطوح لاکتات خون نداشت. مطابق با نتایج، 3/99 درصد احتمال تاثیر تورین بر عملکرد ورزشکاران در حین آزمایش وجود دارد.

اما سایر پژوهش­ها نشان دهنده­ی نتایج متفاوتی بودند. پژوهش منتشر شده در ژورنال “پژوهش قدرت و آماده سازی” روی 15 ونده به انجام رسید که آزمایش­ها را برای 15 دقیقه روی تردمیل تکمیل نموده، و نوشیدنی­های انرژی زای مختلفی را با تورین و کافئین مصرف کردند. پس از آزمایش­ها، محققان به این نتیجه رسیدند که “هیچ مزیت عملکردی تحت شرایط این مطالعه وجود نداشت. اما افزایش قابل توجهی در فشار خون سیستولی مشاهده گردید”.

به طور آشکار، پژوهش­های بیشتری مورد نیاز است، اما به نظر می­رسد که تورین می­تواند عملکرد ورزشی را تحت شرایط مناسب بهبود بخشد.

تورین در چه موادی به کار رفته است؟ مواد غذایی و محصولات تورین

مطابق با FDA، بزرگسالان سالم قادر به سنتز تورین از آمینو اسیدهای حاوی سولفور هستند، مثل سیستین و متیونین. این تورین را به یک ماده­ی ضروری تبدیل می­کند، اما نوزادان و کسانی که در شرایط بیماری خاصی هستند نیازمند مکمل روزانه می­باشند.

تورین به طور طبیعی در گوشت و محصولات لبنی یافت می­شود، و این بدان معناست که اگر از یک رژیم متوازن استفاده کنید، احتمالا به هر آنچه که نیاز دارید دست خواهید یافت. این ماده در شیر خشک نوزادان با پایه­ی شیر گاو یافت می­شود و به عنوان یک مکمل به شیر خشک نوزادان غیر لبنی اضافه می­گردد.

برای کسانی که هم گیاه و هم گوشت مصرف می­کنند، این رژیم­ها شامل 9 تا 400 میلی گرم تورین در هر روز هستند. برای رژیم گیاهخواری لاکتو – آوو، این مقدار در حدود 17 میلی گرم در هر روز است، در حالی که رژیم­های گیاهخواری سطوح تورین صفر را نشان می­دهند. FDA اشاره می­کند که افرادی با جذب تورین غذایی کم تورین را حفظ می­کنند. بنابراین اصولا دفع تورین از طریق ادرار در صورت محدودیت مصرف آن، یا در مورد رژیم وجترین یا وگان کم است.

محتوی تورین در مواد غذایی خاص چیست؟ در اینجا به چند برآورد اشاره می­شود:

  • گوشت و مرغ – 11 تا 306 میلی گرم در هر 100 میلی گرم وزن خالص
  • غذای دریایی – 11 تا 827 میلی گرم در هر 100 میلی گرم وزن خالص
  • محصولات غذایی – دو تا هشت میلی گرم در هر 100 میلی لیتر
  • شیر مادر و شیر خشک – چهار تا هفت میلی گرم در هر 100 میلی لیتر

تا حدود 3000 میلی گرم تورین به شکل مکمل بی خطر در نظر گرفته می­شود. اما مطالعات بیشتری برای تایید این موضوع مورد نیازند. به علاوه، بدن شما تورین اضافی را از طریق کلیه­ها دفع می­کند، اما بار بیشتر از حد لزوم را روی کلیه­ها ایجاد می­کند، مخصوصا در شرایط نارسایی کلیوی، که در این صورت باید با پزشک خود مشورت نمایید.

تورین چیست؟ تاریخچه­ی تورین

اطلاعات زیادی درباره­ی تاریخچه­ی تورین بر حسب رواج آن وجود دارد، اما ما می­دانیم که اسم آن بر اساس کلمه­ی لاتین Taurus نامگذاری شده است، که به معنای گاو نر می­باشد، زیرا برای اولین بار از کیسه صفرای گاو نر در سال 1827 توسط دانشمندان آلمانی فردریچ تیدمن و لئوپولد گملین جداسازی گردید.

همانطور که قبلا اشاره شد، تورین از گاو نر تهیه نشده است، بلکه به طور طبیعی در بدن تولید شده و یا سنتز می­گردد، که این یک شکل مشاهده شده در نوشیدنی­های انرژی زا است. سازمان امنیت مواد غذایی اروپا، که مسائل ریسک­های مواد غذایی در اتحادیه­ی اروپا را ارزیابی می­کند، اشاره می­نماید که “تماس با تورین در سطوح به کار رفته در نوشیدی­های انرژی زا یک مشکل امنیتی نیست”. این استدلال توسط RFSA در سال 2015 تایید شد.

هشدارها/اثرات جانبی تورین

برای تکرار، مطابق با مقررات امنیتی و سلامتی متعدد، تورین امن در نظر گرفته می­شود، اما مصرف هر ماده­ای باید در سطح تعادل صورت گیرد. پیش از مصرف تورین با پزشک خود مشورت کنید و در صورت امکان به صورت متعادل از آن استفاده نمایید.

اما برای احتیاط تورین باید بین بزرگسالان و کودکان به صورت بی خطر مورد استفاده قرار گیرد. مطالعات پژوهشی هنوز هیچ اثر جانبی را گزارش نکرده­اند. یک گزارش از آسیب مغزی در یک شخص بدنساز زمانی ثبت شده است که بدنساز تورین را با انسولین و استروئیدها ترکیب نموده است، با وجود آن که تایید نشده است که این ترکیب یا تورین آسیب مغزی را موجب می­شوند یا خیر.

بسیاری از مطلعات برای درک امنیت تورین در حین بارداری و شیردهی مورد نیازند. بهترین کار اجتناب از کاربرد آن است. اشاره شده است که تورین بیش از حد سبب ایجاد اختلال دوقطبی می­شود که در طول زمان تشدید می­گردد. یک مورد بر اساس یک مرد 36 ساله گزارش شد که چند وعده نوشیدنی انرژی زای Red Bull را در دوره­ی چهار روزه مصرف کردند. اما مشخص نیتس که علت آن مربوط به تورین بوده است یا ترکیب مواد مغذی متعدد یافت شده در محصول.

سخن آخر درباره­ی تورین

  • تائورین چیست؟ این یک آمینواسید غیر ضروری است که به طور طبیعی در بدن یافت می­شود. این ماده در گوشت، لبنیات و غذاهای دریایی وجود دارد.
  • تورین یک منبع سلامتی برای مشکلات قلبی، مسائل التهاب، اختلالات نورولوژیکی، و هر شخص در معرض ریسک سکته، دیابت، بیماری کلیه، سرطان یا غیره می­باشد. اگر عملکرد ورزشی برای شما مهم باشد، تورین موثر واقع خواهد شد، با وجود آن که گزارش­های متناقضی درباره­ی اثربخشی آن وجود دارد.
  • FDA تورین را به صورت کلی بی خطر در نظر می­گیرد، با وجود آن که دریافت آن از نوشیدنی­های انرژی زا ایده­ی خوبی نیست. بسیاری از نوشیدنی­های انرژی زا حاوی این ماده هستند، زیرا حاوی ترکیبات ناسالمی می­باشند.
  • در حالی که می­توانید تورین را از مکمل­ها دریافت نمایید، اما من توصیه می­کنم که این ماده­ی مغذی را از منابع کامل دریافت نمایید.
  • به خاطر داشته باشید که وقتی شخصی به این سوال که تورین چیست پاسخ می­دهد که از سیالات بدن گاو نر تهیه می­شود، باید دریابید که این افسانه صحیح نیست. این ماده برای اولین بار در کیسه صفرای گاو نر کشف شد، اما تورین به طور طبیعی به صورت یک آمینواسید در بدن یافت می­شود.

2

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن