مولتی ویتامین و سلامت عمومی

فواید گلوکزامین چیست ؟ و بهترین مارک مکمل گلوکوزامین

در شرایط عادی, سلامت استخوانها و مفاصل با تحرک کافی و رژیم غذایی مناسب تامین می شود. ولی این اندامها به موازات افزایش سن, و گاهی در اثر حرکت بیش از اندازه یا نامناسب, در معرض آسیب قرار می گیرند. مصرف مکمل های مناسب, می تواند آسیب ها را تا حدی پیشگیری کند یا به تاخیر اندازد. گلوکزامین سرآمد این مکمل هاست و در این نوشته, مورد بررسی قرار گرفته است.

معرفی و فواید گلوکزامین های برتر موجود در بازار

هیچوقت درد مفاصل را تجربه کرده اید؟ درد مفاصل و استخوان ها می تواند نتیجه  ساییدگی و پارگی , بالا رفتن سن, مصرف نکردن کافی مواد مغذی تقویت کننده استخوان و مفصل, از دست دادن غضروف, بیماری آرتریت و یا دلایل دیگر باشد. سالمندان بالاتر از 65 سال, گواه اهمیت سلامت استخوان و مفصل هستند, چون حدود 50% آنها, با مشکل استخوانی آرتریت دست و پنجه نرم می کنند. با بهره مندی از فواید گلوکزامین می توان بر بسیاری از این عوارض غلبه کرد.

 

سیستم اسکلتی 206 استخوان ریز و درشت دارد و قاب بدن را تشکیل می دهد. استخوانها نه تنها به بدن شکل می دهند, بلکه امکان انجام حرکات گوناگونی را فراهم کرده, از اندام های داخلی نیز مراقبت می کنند. بهبود سلامت استخوان های و مفاصل, در همه سنین, می تواند به بهبود سلامت عمومی و کیفیت زندگی کمک کند. در بازار مکملی موجود است که می تواند از سلامت استخوان ها و مفاصل پشتیبانی کند, و نام آن “گلوکزامین” است. به منظور کمک به شما در یافتن یک مکمل خوب و بهره گیری از فواید گلوکزامین, در اینجا, بهترین مکمل های موجود در بازار را, معرفی و مقایسه کرده ایم.

 فواید گلوکزامین شیف (Schiff Glucosamine)

1.معرفی و فواید گلوکزامین شیف (Schiff Glucosamine)

گلوکزامین شیف دارای دوز بالایی از گلوکزامین هیدروکلراید است یعنی فرمی که بر اساس شواهد موجود, بیشترین فراهمی زیستی (bioavailability) را دارد. این مکمل, همه فواید گلوکزامین را در قالب قرص های روکش دار آسان مصرف عرضه می کند. در فرمول آن هیالورونیک اسید هم وجود دارد. هیالورونیک اسید یک زنجیره بلند کربوهیدراتی از گروه گلیکوزآمینوگلیکان هاست (glycosaminoglycan) که بخشی از بافت پیوندی را در مفاصل و سایر قسمت های بدن تشکیل می دهد.

 

اجزاء سازنده

با وجود ترکیبات زیر در هر سروینگ این محصول, استفاده از فواید گلوکزامین میسر خواهد شد:

  • 2000 میلی گرم گلوکزامین هیدروکلراید
  • 3 میلی گرم هیالورونیک اسید

 

سازنده

شیف یکی از قدیمی ترین شرکت ها در صنعت مکمل های تغذیه ای است و در سال 1936 تاسیس شده است. سازندگان آن افتخار دارند که در تولید محصولات خود از ترکیبات با کیفیت و موثر استفاده و از سختگیرانه ترین پروتکل های کنترل کیفیت تبعیت می کنند. مثلا محصولات خود را با تاریخ انقضا وارد بازار می کنند تا از تازگی آنها اطمینان حاصل شود و در تولید آنها از چارچوب اصول GMP (Good Manufacturing Practices یا اصول ساخت خوب) پیروی می کنند. محصولات این شرکت با نام های تجاری مگارد (Megared), مووفری (Move Free), دایجستیو ادونتیج (Digestive Advantage) و ایربورن (Airborne) در بازار به فروش می رسد.

فواید گلوکزامین و بهترین مارک و برند مکمل گلوکزامین

2. معرفی و فواید گلوکزامین/کندروئیتین/ام اس ام دکتر بست

گلوکزامین/کندروئیتین/ام اس ام دکتر بست (Doctor’s Best Glucosamine/Chondroitin/MSM) از بهترین ترکیبات محافظت کننده مفاصل موجود استفاده می کند و از اثرات هم افزایی آنها برای ارتقاء سلامتی استفاده می کند. در ساختار آن از گلوکزامین سولفات استفاده شده که بیشتر از سایر انواع گلوکزامین مورد مطالعه قرار گرفته و حاوی تمام فواید گلوکزامین است. کندروئیتین به شکل طبیعی در بافت پیوندی در بدن موجود است و به دلیل اثرات متقابل مثبتی که با گلوکزامین دارد, غالبا همراه با آن به فرمول مکمل ها اضافه می شود. مکمل دکتر بست یک فرمول موثر است که در آن, فواید گلوکزامین توسط کندروئیتین و متیل سولفونیل متان (MSM) پشتیبانی می شود.

 

اجزاء سازنده

برای استفاده بهینه از فواید گلوکزامین, در هر سروینگ این محصول, ترکیبات زیر وجود دارد:

  • 750 میلی گرم گلوکزامین سولفات
  • 600 میلی گرم کندروئیتین سولفات
  • 500 میلی گرم methylsulfonylmethane یا (MSM)

 

سازنده

دکتر بست (Doctor’s Best) یک شرکت مکمل های تغذیه ای است که در سال 1990 تاسیس شده است. سازندگان این شرکت, با بهره گیری از دانش و تخصص خود در پزشکی, مکمل هایی را تولید کردند که در آخرین حد خوبی قرار دارد و در تولید آنها از ترکیبات مبتنی بر علم استفاده شده است. محصولات دکتر بست در چارچوب اصول GMP تولید می شوند و به دلیل تعهد سازندگان آنها به شفافیت و دانش پزشکی, شما می توانید از آنچه در محصولات آنها وجود دارد, دقیقا مطمئن باشید.

3.  معرفی و فواید گلوکزامین 1000 ناو فودز (NOW Foods Glucosamine 1000)

گلوکزامین ناو فودز یک مکمل گلوکزامین هیدروکلراید است و به فرم قرص عرضه می شود. گفته می شود که این فرم گلوکزامین, بیشترین فراهمی زیستی را دارد و همین باعث قدرت بیشتر آن می شود. ناو فودز یک مکمل گلوکزامین تمام طبیعی است که در دوز خیلی موثری عرضه می شود و فراهم کننده همه فواید گلوکزامین است. اگر شما در جستجوی یک گلوکزامین خالص, تمام طبیعی و با قیمت مقرون به صرفه هستید, این محصول, برای شماست.

 

اجزاء سازنده

  • 2000 میلی گرم گلوکزامین هیدروکلراید در هر سروینگ

 

سازنده

ناو فودز (NOW foods) از 1968 تا کنون, یک سازنده پیشگام در عرصه تولید مکمل های طبیعی بوده است. سازندگان آن افتخار می کنند که از ترکیبات باکیفیت و موثر و پایدار استفاده می کنند و این ترکیبات تا منبع, قابل ردیابی هستند. تاسیسات مربوط به این شرکت در اسپارکس (Sparks), نوادا (Nevada), موفق به اخذ گواهینامه LEED Silver در پایداری محصول شده  و خود شرکت اصلی هم تاکنون جوایز متعددی برای کیفیت و سلامت گرفته است.

4. معرفی و فواید گلوکزامین کندروئیتین پلاس ام اس ام بلوبونت

گلوکزامین کندروئیتین پلاس ام اس ام بلوبونت (Bluebonnet Glucosamine Chondroitin Plus MSM) یک مکمل با کیفیت و دارای تمام فواید گلوکزامین است و از ترکیب گلوکزامین, کندروئیتین و ام اس ام (MSM ,Methylsulfonylmethane) ساخته شده است. اندازه هر سروینگ این مکمل, 3 کپسول در روز است که ممکن است برای مصرف کنندگان چندان مطلوب نباشد.

 

اجزاء سازنده

برای بهره مندی حداکثری از فواید گلوکزامین, در هر سروینگ این محصول, ترکیبات زیر وارد شده است:

 

  • 1000 میلی گرم گلوکزامین سولفات
  • 500 میلی گرم کندروئیتین سولفات
  • 500 میلی گرم متیل سولفونیل متان (MSM), دارای خواص آنتی اکسیدانی
  • 500 میلی گرم ویتامین C

 

سازنده

بلوبونت (BlueBonnet) یک شرکت سازنده مکمل های طبیعی و دارای 25 سال سابقه فعالیت از مزرعه تا خانه است. بسیاری از مکمل های آن گیاهی, بدون گلوتن, غیر GMO (بدون دستکاری ژنتیکی), بدون آلرژن (مواد حساسیت زا), کوشر (منطبق با اصول دین یهود) هستند و به علاوه, دارای گواهینامه محصولات ارگانیک از USDA (وزارت کشاورزی ایالات متحده) می باشند. هر یک از محصولات این شرکت بر اساس ویژگی های مصرف کننده برچسب گذاری می شود. اگر دارای نیاز یا محدودیت غذایی خاصی باشید, محصولات بلوبونت برای شما عالی هستند.

5. معرفی و فواید گلوکزامین نیچرز وی (Nature’s Way Glucosamine)

قرص گلوکزامین نیچرز وی از گلوکزامین و متیل سولفونیل متان (MSM) ساخته می شود. ام -اس ام دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است و به غنای فواید گلوکزامین می افزاید. مکمل گلوکزامین نیچرز وی یک محصول موثر است و می تواند در قیمت های مقرون به صرفه یافت شود.

اجزاء سازنده

در هر سروینگ این محصول, ترکیبات زیر وجود دارد:

 

  • 1050 میلی گرم گلوکزامین سولفات پتاسیم کلراید (دارای 750 میلی گرم گلوکزامین سولفات)
  • 750 میلی گرم متیل سولفونیل متان (MSM)

سازنده

نیچرز وی (Nature’s Way) یک شرکت سازنده مکمل های طبیعی است که از بیش از 40 سال پیش تاکنون, به ارائه درمان های گیاهی و تولید مکمل های طبیعی اشتغال داشته است. موسس این شرکت, تام مورداک (Tom Murdock), یک همسر بیمار داشت و طب سنتی غربی برای درمان او کارساز نبود. مورداک سپس به طب گیاهی بومیان آمریکا روی آورد تا همسرش را درمان کند و با این کار, توانست او را 25 سال دیگر زنده نگه دارد. با الهام گرفتن از این واقعه, او نیچرز وی را تاسیس کرد. نیچرز وی دارای گواهینامه TRU-ID است و این نشان می دهد که آنچه در بخش حقایق تغذیه ای مکمل گفته شده, واقعا در آن وجود دارد. به علاوه, این شرکت مفتخر است که در پروژه محصولات غیر GMO سهیم است و تلاش می کند استفاده از مواد غذایی تغییر شکل یافته را کاهش دهد.

فواید گلوکزامین و بهترین مارک مکمل گلوکزامین

6. معرفی و فواید گلوکزامین نوتریلیت جوینت هلث

در مکمل نوتریلیت جوینت هلث (Nutrilite Joint Health) از گلوکزامین و کندرویتین بطور همزمان استفاده شده و به علاوه, در فرمول آن هیالورونیک اسید, MSM و خیلی ترکیبات دیگر نیز وجود دارد. استفاده از از این ترکیبات موثر, نهایتا, از آن محصول خوبی ساخته که شما را از همه فواید گلوکزامین بهره مند می سازد. نکته منفی آن, استفاده از یک مخلوط اختصاصی است یعنی این که شما نمی دانید چه میزانی از هر ترکیب در هر سروینگ به کار رفته است. به علاوه, نسبت به بعضی از محصولات مشابه, قیمت آن گرانتر است.

 

اجزاء سازنده

در هر سروینگ این محصول, ترکیبات زیر وارد شده تا بهره مندی از فواید گلوکزامین به حداکثر برسد:

  • 750 میلی گرم گلوکزامین سولفات
  • 890 میلی گرم مخلوط اختصاصی متشکل از MSM, کندرویتین, برون گلیسینات, شلات منیزیم آمینو اسید, و هیالورونیک اسید
  • 50 میلی گرم عصاره گیاه هندی boswellia serrata
  • 15 میلی گرم ویتامین C
  • 5 میلی گرم Acerola تغلیظ شده (نوعی گیلاس مکزیکی)
  • 2 میلی گرم سیتروس بیوفلاونوئید های مرکبات

سازنده

نوتریلیت (Nutrilite) یک نام تجاری سازنده ویتامین و مواد معدنی است که از علم و طبیعت برای ایجاد محصولات  برجسته خود استفاده می کند. شهرت این شرکت سازنده به این دلیل است که تنها برند ویتامین و مواد معدنی در دنیاست که در تمام مراحل کاشت, داشت, برداشت و فرآوری گیاهان,  از مزارع ارگانیک تایید شده متعلق به خودش استفاده می کند. تیم تحقیقاتی این شرکت متشکل از 200 متخصص در علوم مختلف است و قبل از تولید, شرایط را همه جانبه کنترل می کنند. آنها متعهد به کمک به سایرین برای زندگی سالم تر هستند.

7. معرفی و فواید گلوکزامین ماکزیمم استرنت

گلوکزامین ماکزیمم استرنت نیچرز بونتی (Nature’s Bounty Maximum Strength Glucosamine) یک مکمل گلوکزامین خالص است. هر سروینگ آن شامل 2 کپسول و به فرم گلوکزامین هیدروکلراید است و به این دلیل, زیست فراهمی زیادی دارد و شما را از مجموعه فواید گلوکزامین بهره مند می سازد. در ساخت این محصول از هیچ ماده نگهدارنده, شیر, سویا, گلوتن, گندم, مخمر, سدیم, طعم های یا شیرین کننده های مصنوعی استفاده نشده است. سفارش شده که برای گرفتن نتیجه از فواید گلوکزامین, این مکمل به مدت 4 تا 6 هفته, همراه با غذا مصرف شود.

اجزاء سازنده

در هر سروینگ این محصول, ترکیبات زیر وجود دارد:

 

  • 3000 میلی گرم گلوکزامین هیدروکلراید
  • 400 واحد بین المللی (IU) ویتامین D

 

سازنده

نیچرز بونتی (Nature’s Bounty) یک نشان تجاری پرچمدار از شرکت نیچرز بونتی است که همچنین شامل برندهای Optimal Solutions, Earthly Elements و Nature’s Bounty Rewards است. این شرکت در سال 1971 تاسیس شده است و محصولاتی با استانداردهای دقیق تضمین کیفیت و منطبق با اصول و موازین استانداردهای زیر است:

  • Quality Assurance Standards
  • GMP
  • United States Pharmacopeia
  • Specialized Technology Resources (STR)

8. معرفی و فواید گلوکزامین سولفات سولاری (Solaray Glucosamine Sulfate)

گلوکزامین سولفات سولاری یک مکمل گلوکزامین پایه است که برای  افراد مبتدی که تاکنون آن را امتحان نکرده اند, مناسب است. یک مکمل مقرون به صرفه است و با استفاده از گلوکزامین سولفات خالص, اصلی ترین فواید گلوکزامین را فراهم می کند.

اگر شما قبلا از گلوکزامین استفاده نکرده اید, می توانید این محصول را امتحان کنید و اثر آن را روی بدنتان امتحان کنید. با این حال, محصولاتی هستند که در همان محدوده قیمتی, ممکن است زیست فراهمی بیشتری داشته, توانمندتر باشند و مجموعه فواید گلوکزامین را داشته باشند. همچنین, محصولاتی هستند که با ویتامین ها و سایر ترکیبات محافظت کننده مفاصل همراه هستند.

مکس استارز  ویتاداپت مولتی ویتامین نوترکس با دوز بالینی

اجزاء سازنده

  • 1500 میلی گرم گلوکزامین سولفات در هر سروینگ

سازنده

سولاری (Solaray) یک نشان تجاری نوتراسوتیکال (nutraceutical) است  که در سال 1973 در Utah تاسیس شد.  این شرکت, یکی از سازندگان پیشگام در صنعت تولید مکمل های طبیعی و معروفیت آن برای تولید محصولات سلامتی گیاهی است. برای اطمینان یافتن از این که حقایق تغذیه ای برچسب مکمل, دقیقا بیانگر آن چیزی باشد که درون محصول هست از تجزیه و تحلیل های آزمایشگاهی کمک می گیرد و به علاوه, برای کنترل کیفیت محصولات خود, تست خلوص و توانمندی انجام می دهد.

9.معرفی و فواید گلوکزامین سولفات توین لب (Twinlab Glucosamine Sulfate)

گلوکزامین سولفات توین لب یک مکمل معتبر گلوکزامین پایه است که در یک بسته بندی شیشه ای عرضه می شود.  با فراهم نمودن یک دوز موثر,  برای شروع استفاده از فواید گلوکزامین, یک محصول عالی است.  هرچند, کمی گرانتر از محصولات مشابه است.

 

اجزاء سازنده

  • 1500 میلی گرم گلوکزامین سولفات در هر سروینگ

سازنده

شرکت توین لب (Twinlab) در سال 1968 توسط دیوید بلشمن (David Blechman) تاسیس شد. مردی با 20 سال تجربه در صنعت فارماسیوتیکال. او ابتدا کار خود را همراه با همسرش که باردار بود و دوقلو داشت, در بیرون از گاراژ شروع کرد. دلیل انتخاب نام Twinlab (آزمایشگاه دوقلوها) هم وجود دوقلوهایی بود که در راه بودند. در حال حاضر, آنها تولید کننده محصولاتی از قبیل ویتامین ها, مواد معدنی, گیاهان و چای ها هستند.

بهترین مارک مکمل گلوکزامین

10.معرفی و فواید گلوکزامین و کندروئیتین ثورن ریسرچ

گلوکزامین و کندروئیتین ثورن ریسرچ (Thorne Research Glucosamine and Chondroitin) محصولی است که از اثر هم افزایی فواید گلوکزامین و کندروئیتین استفاده می کند و کمی گران قیمت تر از سایر گزینه هاست.

 

اجزاء سازنده

در هر سروینگ این محصول, ترکیبات زیر وجود دارد:

  • 500 میلی گرم کمپلکس گلوکزامین سولفات (شامل پتاسیم و کلراید)
  • 250 میلی گرم کندروئیتین سولفات

سازنده

ثورن ریسرچ در سال 1984 به عنوان یک نشان تجاری سازنده مکمل, در سیاتل, واشنگتن تاسیس شد. محصول اول آن آسکوربیک اسید خالص بود که همان ویتامین C است و برای پشتیبانی از سلامت سیستم ایمنی مفید است. سازندگان این شرکت از همان آغاز, متعهد به فراهم نمودن محصولات با کیفیت, موثر و چشمگیری بودند که توسط تحقیقات علمی پشتیبانی می شوند.

 

پاسخ به پرسش های متداول درباره مکمل های گلوکزامین

سلامت مفاصل و فواید گلوتامین چه ارتباطی دارند؟

مفاصل ارتباطات بین استخوان های بدن هستند, و آنهایی که موضوع این بحث هستند, مفاصل متحرکند. در ساختمان مفاصل غضروف وجود دارد که یک بافت پیوندی محکم ولی انعطاف پذیر و لاستیک مانند است. اطراف مفاصل را معمولا بافت های پیوندی فیبری به نام رباطها احاطه می کنند. مفاصل توسط مایع سینوویال, که توسط غشای سینوویال تولید می شود, روغن کاری و نرم می شوند تا موجب حرکت شوند.

سلامت مفاصل توسط سن و مقدار فعالیت فیزیکی تحت تاثیر قرار می گیرد. بی تحرکی می تواند باعث از بین رفتن سلامت مفاصل شود, چون در این شرایط, غضروف می تواند بقایای مایع سینوویال را جذب و نرمی مفاصل را کاهش دهد. فقدان گردش مایع سینوویال می تواند باعث آسیب مفاصل شود. از آن طرف طیف, زیادی فعالیت فیزیکی هم می تواند غضروف را از پا در آورد و به سلامت مفاصل آسیب برساند. پیری همان تاثیر را در یک زمان طولانی تر دارد. با توجه به این نکات, گلوکوزامین می تواند از سلامت غضروف پشتیبانی کند.

 

گلوکزامین  و فواید گلوکزامین

گلوکزامین آمینو ساکاریدی است که از اتصال قندها و پروتئین ها ساخته می شود و در بدن انسان یک نقش کلیدی در ساختن غضروف دارد. غضروف توسط کندروسیت ها, کلاژن, و گلیکوزآمینوگلیکان ها ساخته می شود. گلوکزامین با کمک به ایجاد زنجیره طولانی از گلیکوزآمینوگلیکان ها که واحدهای ساختمانی غضروف هستند, .به شکل گیری غضروف کمک می کند. گلوکزامین غضروف هایی که در اطراف مفاصل هستند را افزایش می دهد و باعث بهبود ویسکوزیته مایع سینوویال می شود و به این ترتیب از آن در مقابل کشیدگی و پاره شدگی حفاظت میکند. همچنین به تشکیل بافت پیوندی که برای مفاصل و پوشش دستگاه گوارش ضروری است, کمک می کند. یعنی اینکه اثرات سودمندی هم بر سیستم گوارشی دارد.گلوکزامین در منابع غذایی مانند آبگوشت استخوان و صدف سخت پوستان مانند میگو, لابستر, و خرچنگ یافت می شود. به علاوه, آن را می توان از منابع گیاهی معینی هم استخراج کرد. گلوکزامین در اصل برای تقویت مفاصل و استخوان های اسب های مسابقه استفاده می شد.

 

فواید گلوکزامین بر مبنای فرم آن چگونه است؟

مکمل گلوکزامین در سه فرم یافت می شود که عبارتند از:

  1. گلوکزامین سولفات

تصور می رود که مفیدترین و بهترین فرم خوراکی گلوکزامین باشد. چون به آسانی جذب می شود و خیلی مورد تحقیق قرار گرفته است. به علاوه, دارای سولفات است که برای تولید و نگهداری غضروف مورد نیاز است.

  1. گلوکزامین هیدروکلراید

این فرم زیاد مورد مطالعه قرار نگرفته است ولی, شواهدی وجود دارد که نشان می دهد گلوکزامین هیدروکلراید می تواند بیش از گلوکزامین سولفات زیست فراهمی داشته باشد. بعضی از مکمل های گلوکزامین هیدروکلراید از منابع گیاهی استخراج می شوند, و به این دلیل عوارض گوارشی بیشتری ایجاد می کنند.

  1. ان-استیل گلوکزامین یا استیل گلوکزامین

این فرم مستقیما از صدف نرم تنان استخراج می شود و استفاده از آن به عنوان یک مکمل گلوکزامین متداول نیست. این فرم نیز زیاد مورد مطالعه قرار نگرفته است

 

تاریخچه, چه کسی به فواید گلوکزامین پی برد؟

گلوکزامین برای نخستین بار در سال 1876 توسط جراح آلمانی, دکتر جورج لدرهوس (Georg Ledderhose) که در استراسبورگ, در حال انجام تحقیقاتی در مورد غضروف بود, معرفی شد. 63 سال طول کشید تا ترکیب شیمیایی آن توسط شیمیدان انگلیسی نورمن هاورث (Norman Haworth) تعیین شد. هاورث همان شیمیدانی است که برای تحقیق روی کربوهیدرات ها و ویتامین C, به دریافت جایزه نوبل نائل شده بود.

 

اگرچه گلوکزامین ترکیب بی خطری است ولی, برای استفاده دارویی در انسان توسط  FDA  در آمریکا تایید نشد و به این دلیل در دسته مکمل ها قرار گرفت. با این حال, در بیشتر اروپا گلوکزامین به عنوان یک دارو تایید شد و اغلب به عنوان یک داروی بی خطر برای وضعیت هایی مانند استئوآرتریت (osteoarthritis) توصیه می شود. در 2003, لیگ اروپایی مقابله با روماتیسم (European League Against Rheumatism), مجددا گلوکزامین را برای درمان و کنترل استئوآرتریت زانو ارزیابی کرد و به عنوان یکی از موادی که دارای کمترین میزان سمیت است (با نمره سمیت 5 از 100) معرفی شد.

فواید گلوکزامین در مقابل کندروئیتین و گلوتامین؟

گلوکزامین, کندروئیتین و ام اس ام (MSM) متداولترین مکمل های استفاده شده برای سلامت مفاصل هستند, ولی چند تفاوت قابل توجه بین آنها وجود دارد. کندروئیتین هم مانند گلوکزامین بطور طبیعی در بافت پیوندی در بدن وجود دارد. کندروئیتین سولفات مکملی است که برای سلامت مفصل و کاهش التهاب مانند گلوکزامین عمل می کند. در بسیاری از مکمل های مفاصل, گلوکزامین و کندروئیتین با هم ترکیب میشوند تا مزایای آنها به هم اضافه شود.

 

متیل سولفونو متان (MSM) ترکیب گوگرد داری است که در بافت های همه موجودات زنده یافت می شود. ام اس ام هم مانند گلوکزامین می تواند به بهبود ایمنی و کم کردن التهاب کمک کند و به این ترتیب درد مفصل را کاهش دهد. ماده MSM در مقدار کم در میوه جات, گوجه فرنگی چای و قهوه یافت می شود.

 

گلوتامین نوعی آمینو اسید است که بدن به آن نیاز دارد. غالبا به شکل مکمل یافت می شود و از آن برای پیشبرد کاهش وزن, افزایش چربی سوزی, بهبود عضله سازی و قدرت عضلانی استفاده می شود. بر اساس شواهد موجود, گلوتامین هم مانند گلوکزامین, قادر به کاهش نفوذ پذیری و التهاب روده است و می تواند از آن در مقابل وضعیت هایی مانند سندروم لیکی گات (leaky gut syndrome) پشتیبانی کند.

 

 استفاده ها و فواید گلوکزامین چیست؟

فواید گلوکزامین بزرگ و متعدد هستند و همه آنها برای بهبود کیفیت زندگی, طول عمر و سلامت جسمانی خیلی موثرند. در اینجا مجموعه فواید گلوکزامین لیست شده اند:

  • کاهش التهاب
  • بهبود سلامت غضروف
  • بهبود سلامت سیستم ایمنی
  • کاهش خطر استئوآرتریت و روماتوئید آرتریت
  • کاهش درد ناشی از استئوآرتریت
  • کاهش ورم و سفتی مفاصل
  • بهبود قدرت و تراکم استخوان
  • پیشگیری از عمل جراحی زائد در آنهایی که دچار استئوآرتریت زانو هستند
  • برطرف کردن درد استئوآرتریت تا 3 ماه بعد از توقف درمان
  • درمان روماتوئید آرتریت
  • تسهیل علائم اختلال TMJ
  • کمک به بهبود بیماری روده تحریک پذیر (inflammatory bowel disease)
  • کمک به بهبود سندروم لیکی گات (روده چکه کن)
  • بهبود سلامت گوارش
  • بهبود درمان شکستگی ها
  • بهبود سلامتی عمومی

بعضی از مردم بیشتر از سایرین به درمان با مکمل گلوکزامین نیاز دارند و از آن بیشتر بهره مند می شوند. در قسمت بعد, ما درباره افرادی که می توانند از مکمل های خوب گلوکزامین سود ببرند بحث می کنیم.

چه کسانی از فواید گلوکزامین سود می برند؟

گروه هایی که می توانند از فواید گلوکزامین بهره بیشتری ببرند عبارتند از:

افراد جوان

در جوانی مفاصل, استخوانها و غضروف ها سالم هستند و هنوز دچار فرسودگی ناشی از مرور زمان نشده اند. با افزایش سن, بی تحرکی یا تحرک خیلی زیاد, غضروف ها و مایع سینوویال به تدریج, به عوارضی دچار می شوند. غضروف می تواند حالت لاستیکی و ارتجاع پذیرش را از دست بدهد و سخت و سفت شود. مایع سینوویال در مفاصل ویسکوزیته خود را از دست می دهد, و اثرات نرم کننده آن روی مفاصل کاهش می یابد. از فواید گلوکزامین این است که می تواند ارتجاع پذیری غضروف و بافت پیوندی و ویسکوزیته مایع سینوویال را پشتیبانی کند.

افراد سالمند

مصرف مکمل گلوکزامین در سنین بالاتر, سلامت مفاصل و بافت پیوندی را بازیابی می کند و منجر به افزایش سلامتی عمومی و کاهش درد مفاصل می شود. گلوکزامین می تواند رشد غضروف را تحریک کند و روند آسیب های ناشی از پارگی و کشیدگی را برعکس کند.

افراد مبتلا به استئوآرتریت (Osteoarthritis)

استئوآرتریت, متداول ترین نوع آرتریت است. در افرادی که مبتلا به استئوآرتریت (OA) هستند, پیری, اصطکاک مفاصل, فشار, پارگی و کشیدگی سالیان متمادی, غضروف بین مفاصل را کاهش داده و باعث ایجاد درد, سختی, تورم و در نهایت کاهش تحرک شده است. استئوآرتریت یک بیماری دژنراتیو است و به مرور زمان درد را بیشتر و تحرک را دشوارتر می کند.

 

شواهد موجود نشان می دهد که گلوکزامین سولفات در کاهش درد و کاهش نیاز به داروهای متداول در بیماران OA موثر است و می تواند تا 3 ماه اثرات خود را نشان دهد. البته 100% علائم را برطرف نمی کند ولی در این زمینه, یکی از موثرترین هاست.  نتیجه تحقیقات نشان داده که دوز 800 تا 1000 میلی گرم گلوکزامین در روز می تواند به میلیونها نفری که از مشکلات پیشرونده مفاصل, بویژه مفاصل زانو و لگن در رنج و عذاب هستند کمک کند. اگرچه نتایج از فردی به فرد دیگر متفاوت است, ولی عموما, فواید گلوکزامین در این مورد, درد را از بین برده, نیاز به سایر درمانهای دارویی را کاهش و نیاز به جراحی را کم میکند یا از بین می برد.

 

افراد مبتلا به روماتوئید آرتریت (Rheumatoid arthritis)

روماتوئید آرتریت یا RA یک بیماری خود ایمنی است که باعث التهاب مزمن مفاصل در بدن می شود. گلوکزامین برای  RA کمتر از  OA موثر است. ولی می تواند به کاهش التهاب کمک کند و با کاهش التهاب, درد مفاصل نیز به آرامی از بین می رود و رنج و سختی بیماران دارای RA را کم میکند.

مکس استارز  ویتامکس اسپرت مولتی ویتامین ورزشی ماسل تک

افراد مبتلا به اختلال TMJ

اختلال TMJ (temporomandibular joint disorder) اختلالی است که مربوط است به مفصل تمپورو مندیبولار (temporomandibular) در آرواره و بیشتر جوانان تا میانسالان را درگیر می کند. این بیماری, مفصلی که آرواره را به جمجمه متصل می کند را درگیر می کند و باعث درد و کاهش حرکت در آرواره می شود. علائم آن شامل درد در آرواره, گردن و شانه ها, مشکلات جویدن, مشکل باز کردن دهان, درد دندان, سردرد و مشکل خوابیدن است. درمان آن معمولا با دارو, فیزیوتراپی و گذاشتن محافظ است. حرف زدن و غذا خوردن در این بیماری با درد همراه است. اختلال TMJ در واقع آرتریتی است که در آرواره اتفاق افتاده است و گلوکزامین در این مورد, کمک کننده است. مصرف 500 تا 1500 میلی گرم روزانه برای چند ماه, باعث برخورداری از فواید گلوکزامین یعنی بهبود خواب, جویدن و کاهش التهاب می شود.

افراد مبتلا به دردهای استخوانی

افرادی که دچار درد استخوان هستند, تراکم استخوان آنها پایین است, یا تاریخچه شکستگی استخوان دارند, می توانند از فواید گلوکزامین سود ببرند. گلوکزامین به سلامت استخوان کمک می کند و مخصوصا اگر این افراد درد مزمن در مفاصل داشته باشند یا از آرتریت در رنج باشند, کمک کننده است. آنچه گلوکزامین برای افرادی که مشکلات استخوانی دارند و در معرض خطر بالای شکستگی هستند, مانند زنان میانسال و سالمند, انجام می دهد عبارت است از:

  • حفظ غضروف مفاصل اطراف استخوان
  • کاهش درد
  • افزایش فعالیت های فیزیکی
  • بهبود کیفیت فعالیت ها

 

افراد دارای اضافه وزن

داشتن اضافه وزن یا چاقی فشار بیشتری بر استخوانها و مفاصل وارد می کند و احتمال پیشرفت OA و RA را افزایش می دهد. گلوکزامین می تواند مخصوصا در کاهش پارگی و کشیدگی روی مفاصل با بهبود ویسکوزیته مایع سینوویال و افزایش انعطاف پذیری غضروف سودمند باشد.

ورزشکاران

مفاصل ورزشکاران نیز تحت فشار قرار می گیرد و باعث پارگی و کشیدگی بیشتری در غضروف ها و مفاصل می شود. مصرف گلوکزامین می تواند سلامت مفاصل ورزشکاران را پشتیبانی کند. فواید گلوکزامین برای ورزشکاران این است که در کاهش درد ناشی از تمرینات ورزشی در مفاصل موثر است و به بهبود عملکرد ورزشی و افزایش استقامت کمک می کند.

افرادی که مشکلات گوارشی دارند

از جمله فواید گلوکزامین, بهبود عملکرد گوارشی  و بازسازی سلولهای پوششی لوله گوارشی در بیماری لیکی گات (روده چکه کن) است. در سندروم لیکی گات, غذاهای هضم نشده و پروتئین ها (مثل گلوتن, سموم و میکروب ها) از خلال منافذ ریز دیواره لوله گوارشی به شکل ذرات ریز وارد خون میشوند و باعث التهاب و برانگیختن پاسخ های ایمنی از قبیل حساسیت غذایی, آرتریت و بیماری های خودایمنی می شوند. مصرف مکمل گلوکزامین در ایجاد یکپارچگی در دستگاه گوارش و ترمیم ساختار سلول های اپیتلیال موثر است که متعاقبا باعث کاهش نفوذ پذیری روده در این بیماری می شود.

 

مکمل گلوکزامین و منبع طبیعی آن یعنی آبگوشت استخوان, به بازسازی بافت آسیب دیده و کاهش التهاب مربوط به  بیماری روده ملتهب یا inflammatory bowel disease (IBD) کمک میکند. وضعیتی که دردناک است و به سختی معالجه می شود. تحقیقات نشان داده که گلوکزامین یک راه ارزان, بی خطر و غیر سمی برای درمان بیماری های التهابی روده نظیر بیماری کرون و کولیت اولسراتیو است. دیده شده است کودکانی که از بیماری روده تحریک پذیر رنج می برند, گلوکزامین کمتری در خون خود دارند. شواهد علمی مبین تاثیر معنی دار مکمل گلوکزامین بر بیشتر بیماران است. حتی آنهایی که به سایر درمانهای ضد التهابی و آنتی بیوتیکی پاسخ نمی دادند, از فواید گلوکزامین برخوردار شده و بهتر شدند. این مکمل باعث بازسازی سلولهای جدار معده و روده می شود.

 

برای استفاده بهینه از فواید گلوکزامین,  چگونه آن را مصرف کنیم؟

گلوکزامین می تواند برای اهداف متفاوت, به طرق متفاوتی مصرف شود. معمولا, بهترین راه مصرف مکمل گلوکزامین خواندن و دنبال کردن دستورالعمل روی برچسب محصول است. بسیاری از متخصصین توصیه می کنند که برای برخورداری از فواید گلوکزامین, باید آن را با غذا مصرف کرد تا زیست فراهمی آن بهتر شود.

معمولا در اغلب افراد, بهترین نتایج وقتی ایجاد می شود که 500 تا 1500 میلی گرم روزانه مصرف شود. خواه همراه با سایر مکمل ها مثل سولفات, امگا-3 یا MSM باشد, یا به تنهایی مصرف شود.

دوز خوراکی گلوکزامین برای بالغین به قرار زیر است:

  • برای سلامت مفاصل و کاهش درد آنها

1500 میلی گرم, یک بار در روز (یا 500 میلی گرم, 3 بار در روز). برای این منظور, می توان آن را همراه با سایر مکمل های ضد التهابی شامل تومریک (turmeric) و اسیدهای چرب امگا-3 مصرف نمود.

 

  • برای تسکین علائم arthritis/osteoarthritis

روزانه 1500 میلی گرم گلوکزامین همراه با 400 میلی گرم کندروئیتین سولفات مصرف شود. این مقدار بی خطر است و می تواند برای تا 3 سال ادامه پیدا کند. می توان از یک پماد جلدی دارای 30 میلی گرم گلوکزامین هم استفاده کرد. پماد باید  تا 2 ماه, در یک زمان معین, به محل درد مالیده شود.

  • برای سلامت دستگاه گوارش

1500 میلی گرم روزانه مناسب است. ترکیب کردن آن با سایر مکمل های مفید شناخته شده برای سلامت دستگاه گوارش مانند MSM, ریشه شیرین بیان, آنزیم های هضمی و پروبیوتیک ها می تواند مفید باشد.

 

آیا در کنار فواید گلوکزامین , عوارض جانبی هم دیده می شود؟

چون گلوکزامین بطور طبیعی هم در بدن انسان وجود دارد, معمولا عارضه جانبی ندارد. ولی ممکن است بعضی با مصرف آن, عوارض گوارشی مانند سوء هاضمه, تهوع, اسهال, یبوست, گاز روده و سوزش قلب, حساسیت پوستی و سردرد را تجربه کنند. این بیشتر در کسانی اتفاق می افتد که به منبع تولید گلوکزامین, مثل دوکفه ایها یا سخت پوستان, آلرژی دارند. به علاوه, مکمل هایی که به فرم گلوکزامین هیدروکلراید از یک منبع گیاهی استخراج شده اند نیز, می توانند ایجاد واکنش های حساسیتی کنند. به این دلیل است که باید ابتدا برچسب را مطالعه کرد و از ترکیبات سازنده مکمل, آگاه شد. سایر عوارض جانبی نیز ممکن است بروز کند, ولی غیر معمول است.

هشدار

  • زنان باردار و شیرده بهتر است از مصرف گلوکزامین اجتناب کنند مگر این که پزشک تجویز کرده باشد. چون تحقیقات زیادی در این گروه صورت نگرفته است.
  • افرادی که شرایط خاص پزشکی دارند یا تحت درمان دارویی هستند, قبل از مصرف گلوکزامین با پزشک مشورت کنند. چون اگرچه مکمل بی خطری است ولی ممکن است با بعضی داروها مثل داروهای شیمی درمانی, از جمله درمانی, از جمله teniposide, doxorubicin و  etoposide  تداخل داشته باشد.
  • شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه مصرف دوز بالای گلوکزامین می تواند باعث ایجاد تغییراتی در کلسترول, مقاومت انسولینی, و قند خون شود. پس بهتر است افرادی که مبتلا به دیابت هستند یا کلسترول خون آنها بالاست, قبل از مصرف گلوکزامین با پزشک مشورت کنند.
  • گلوکزامین معمولا از صدف نرم تنانی مثل لابستر, خرچنگ و میگو استخراج می شود. افرادی که به این مواد غذایی آلرژی دارند, باید قبل از مصرف مکمل, با پزشک مشورت کنند تا دچار مشکل نشوند.

 

چگونه با یک انتخاب خوب, از فواید گلوکزامین بهره مند شویم؟

وقتی که به دنبال یک مکمل گلوکزامین با کیفیت هستید, باید به دو چیز توجه کنید. اول این که بخش حقایق تغذیه ای برچسب آن را بررسی کنید تا بدانید چقدر و چه نوعی از گلوکزامین در مکمل وجود دارد. اگر ترکیبات دیگری در آن هست, ببینید چیست. شما باید مطمئن شوید که فرم گلوکزامین را و مقدار آن در هر سروینگ را می دانید.

 

دوم این که باید به سازنده محصول توجه کنید. تحقیق در مورد نام تجاری, اطلاعاتی در مورد مکمل به شما خواهد داد. و به شما خواهد گفت که محصول چقدر با کیفیت و معتبر است. محصولات با کیفیت, باز و شفاف هستند و همه چیز را درباره مکمل و ترکیبات سازنده آن عنوان می کنند. بالاخره, یک مصرف کننده باید به قیمت نیز توجه کند. خوب است قیمت چند محصول موجود در بازار را بدانید تا از قبل با حدود قیمت یک محصول خوب آشنا باشید. لیست موجود, راهنمای خوبی است که حقایق تغذیه ای, شرکت سازنده و ارزش 10 مکمل برتر گلوکزامین را مورد توجه قرار داده است و شما می توانید با یک انتخاب مناسب, از فواید گلوکزامین بهره مند شوید.

 

.

آیا طب جایگزین هم به فواید گلوکزامین معتقد است؟

شاخه های کل نگر پزشکی مانند آیورودا (Ayurveda) و طب سنتی چینی توصیه می کنند که به جای داروهای بدون نسخه مانند مکمل ها, درمان بیماری ها و مشکلات بهداشتی با استفاده از غذاها و گیاهان انجام شود. به این دلیل, در این فرم های طب سنتی, قرص های گلوکزامین به ندرت توصیه می شوند.

با این حال, قرار دادن مقداری غذاهای غنی از گلوکزامین در رژیم غذایی می تواند یک جایگزین موثر و خوبی برای کاهش درد مفاصل باشد. آبگوشت استخوان, مخصوصا, از گلوکزامین و کندروئیتین سولفات غنی است. البته, ترکیبات اضافه ای مثل مواد معدنی نیز دارد که می توانند به کاهش درد مفاصل و پیشبرد سلامت عمومی کمک کنند.

در طب سنتی چینی  گفته می شود که آبگوشت استخوان کلیه ها, کبد, ریه ها و طحال را تقویت و تغذیه می کند. همچنین بر این باور است که آبگوشت به ساختن خون و پشتیبانی از qi, یعنی نیروی زندگی که در بدن جریان دارد, کمک می کند.

مصرف آبگوشت استخوان در رژیم آیورودایی نیز توصیه شده است. چون به آسانی هضم می شود و خیلی مغذی است. به دلیل خواص فشرده ضد التهابی که در گلوکزامین یافت می شود, تصور می شود که آبگوشت استخوان بتواند در تقویت عملکرد ایمنی و جلوگیری از مشکلات گوارشی مانند سندروم لیکی گات موثر باشد.

آیا حیوانات هم می توانند از فواید گلوکزامین برخوردار شوند؟

حیوانات خانگی هم می توانند از فواید گلوکزامین بهره مند شوند. همانطور که از گلوکزامین برای تسکین درد مفاصل و بهبود سلامت گوارشی در انسان استفاده می شود, از آن می توان برای برای بهبود کیفیت زندگی حیوانات خانگی مثل سگ نیز استفاده کرد. گلوکزامین حیوانات به فرم های جویدنی و کپسول عرضه می شود و می تواند به بهبود عملکرد مفاصل در سگهایی که دچار عوارض پیری شده اند نیز کمک کند.

توصیه می شود که برای استفاده بهینه از فواید گلوکزامین, مصرف مکمل با یک دوز پر کننده (loading dose) شروع شود و پس از چند هفته, تا رسیدن به یک دوز نگهدارنده برای مصرف دراز مدت پایین بیاید. علائم در عرض چند هفته شروع به از بین رفتن می کنند, ولی می توان مصرف مکمل را تا مدت زمان طولانی تری نیز ادامه داد.

مکمل های مفاصل مخصوصا برای سگ های مسن تر شامل گلوکزامین, کندروئیتین و MSM است. آنها معمولا به صورت تجویز بدون نسخه در دسترس هستند ولی, می توانند توسط دامپزشک نیز تجویز شوند.

 

 

کلام آخر, خلاصه فواید گلوکزامین

  • گلوکزامین یک ترکیب طبیعی است که در غضروف های مفاصل یافت می شود.
  • دارای خواص ضد التهابی است و نشان داده شده است که به بهبود سلامت استخوان, بهبود هضم, کاهش درد استخوان و کاهش علائم بیماری TMJ کمک می کند.
  • گلوکزامین, کندروئیتین و MSM درمانهای معمول برای درد مفاصل هستند. آنها اغلب به تنهایی یا همراه با هم به عنوان بخشی از یک کمپلکس سلامت مفاصل استفاده می شوند.

کندروئیتین و گلوکزامین, برای کاهش درد مفاصل و بهبود کیفیت زندگی در

 

 

منابع :    labdoor.com   top10supps    draxe.com/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!