مولتی ویتامین و سلامت عمومی

بهترین مکمل ها برای دونده ها

بهترین مکمل برای دونده ها

در حالی که دویدن فواید زیادی برای سلامتی دارد، اما نیازهای تازه ای را نیز برای بدن ایجاد می کند. دویدن به راحتی ذخایر مواد مغذی را تخلیه می کند و ماهیچه ها در هنگام دویدن و بعد از آن باید سوخت مناسب و زمان کافی در اختیار داشته باشند تا بتوانند خود را بازسازی کنند. به علاوه، استخوانها و مفاصل نیز، هنگام دویدن به مراقبت بیشتری احتیاج خواهند داشت. مکمل های غذایی می توانند به دونده ها کمک کنند تا ضمن حفظ سلامت کلی، عملکرد خود را نیز بهتر کنند. البته، نباید فراموش کرد که نیازهای افراد با هم بسیار متفاوت است. عواملی مانند سن، جنس، ژنتیک، سطح تناسب اندام، رژیم غذایی و حتی موقعیت جغرافیایی می توانند بر نیازهای خاص یک فرد تأثیر بگذارند. ما در اینجا فهرستی متشکل از 9 مورد بهترین مکمل برای دونده ها را تهیه کرده ایم. این فهرست، مفید و کاربردی است و می تواند به بهبود عملکرد شما هنگام دویدن کمک کند.

 

مکمل های کلیدی برای دونده ها

1.  گلوکوزامین ، کندرویتین و MSM

گلوکوزامین در زمره بهترین مکمل برای دونده ها قرار دارد و ترکیبی است که بطور طبیعی در غضروفهای سالم و مایعات اطراف مفاصل وجود دارد. گلوکوزامین به چند شکل وجود دارد و فرمی که که معمولا در ساختمان مکمل ها به کار می رود، گلوکزامین سولفات است. کندرویتین نیز، ترکیب مهم دیگری از فهرست بهترین مکمل برای دونده هاست که به طور طبیعی در غضروف های بدن وجود دارد و مانند گلوکوزامین، در ترکیب با سولفات در ساختمان مکمل ها به کار می رود. ام اس ام (MSM) مخفف متیل سولفونیل متان (methylsulfonylmethane) است. مکملی که می تواند هم به صورت خوراکی و هم به صورت موضعی مصرف شود. اگرچه، اینها سه ترکیب جداگانه هستند، اما چون غالبا در مکمل هایی که به منظور کند کردن روند آرتروز (osteoarthritis یا OA)، و تسکین درد مفاصل ساخته می شوند با هم به کار میروند، پس، می توان در بحث بهترین مکمل برای دونده ها، آنها را با هم مطرح نمود.

 

تاثیر مکمل های گلوکزامین؛ کندروئیتین و MSM بر OA

در حالی که مطالعات نشان داده اند که دویدن لزوماً خطر ابتلا به OA را افزایش نمی دهد (ژنتیک، سن و عوامل دیگر نقش بیشتری دارند)، اما ابتلای به آن به طور جدی بر عملکرد و کیفیت زندگی تأثیر می گذارد. محققان هنوز در تلاشند تا مشخص کنند که مکمل ها تا چه اندازه در محافظت از مفاصل و کاهش درد موثرند و کدام ترکیب آنها بهتر کار می کند. به نظر می رسد مکمل های موجود برای همه تاثیر یکسانی ندارند و در حالی که برای بعضی افراد مفیدند اما برای بعضی دیگر کمک کننده نیستند.

 

بررسی مطالعات انجام شده نشان می دهد که هم گلوکوزامین و هم کندرویتین به تنهایی در کاهش علائم OA در زانو موثرند و به نظر نمی رسد که ترکیب این دو باهم، فایده بیشتری داشته باشد. به علاوه، مقایسه اثرات گلوکوزامین/کندرویتین با گلوکوزامین/کندرویتین/ MSM  نشان داده است که مصرف کنندگان گلوکوزامین/کندرویتین بهبود علائم OA را تجربه نکردند، ولی افرادی که MSM را به ترکیب فوق اضافه کردند، پیشرفت هایی در این زمینه داشتند. لازم به ذکر است که اثرات محافظت کننده این گروه بهترین مکمل برای دونده ها، فقط تا زمانی ماندگار است که افراد آنها را مصرف می کنند، و این نشان می دهد که باید به استفاده طولانی مدت آنها فکر کرد.

 

نحوه استفاده از گلوکزامین، کندرویتین و MSM

تحقیقات نشان داده اند که مصرف این مکمل ها برای بیشتر افراد تا 3 سال هم بی خطر است. مقادیری که معمولا در مطالعات مورد استفاده قرار می گیرد شامل 1/5 گرم گلوکزامین سولفات، 1/2 گرم سولفات کندرویتین و 0/5 گرم MSM بوده است.

 

2. بهترین مکمل برای دونده ها، کلسیم

کلسیم به دلیل دارا بودن نقش اساسی در سلامت استخوان، بهترین مکمل برای دونده هاست. اگرچه دویدن برای استخوان ها مفید است، اما شکستگی های استرس ناشی از ورزش حدود 20٪ موارد شکستگی در کلینیک های پزشکی ورزشی را به خود اختصاص می دهند. به ویژه، زنان دونده بیشتر در معرض خطر شکستگی استرس و کمبود کلسیم قرار دارند. شاید دلیل این امر تا حدودی اعمال محدودیت در مصرف کالری باشد که برای بهبود عملکرد، در بین ورزشکاران زن شایع تر از ورزشکاران مرد است.

میزان سفارش شده کلسیم

میزان سفارش شده روزانه کلسیم (RDA) در جدول زیر منعکس شده است:

 

میزان نیاز روزانه به کلسیم بر حسب سن و جنس
مردانزنان
9 تا 18 سال19 تا 70 سال71 سال و بالاتر9 تا 18 سال19 تا 50 سال51 سال و بالاتر
1300میلی گرم 1000 میلی گرم1200 میلی گرم1300میلی گرم1000میلی گرم1200 میلی گرم

 

در مورد کلسیم، مصرف مقدار بیشتر بهتر نیست، بنابراین توصیه نمی شود از حد RDA تجاوز کند. برای به حداکثر رساندن جذب، می توان دوز اصلی این بهترین مکمل برای دونده ها را به بخش های کوچکتر تقسیم نموده، همراه با وعده های غذا مصرف کرد.

3. بهترین مکمل برای دونده ها، ویتامین دی

ویتامین D نقش های بسیاری در بدن دوندگان و غیر دوندگان ایفا می کند. ویتامین D باعث جذب کلسیم در روده می شود و درست مانند کلسیم، یک عامل کلیدی در حفظ استخوانهای سالم است. دارا بودن مقدار کافی ویتامین D می تواند به کاهش شکستگی های ناشی از استرس ورزش کمک کند. همچنین باعث کاهش التهاب بدن، بیماری و ضعف عضلات بدن می شود. اگرچه، این بهترین مکمل برای دونده ها در برخی غذاها یافت می شود، اما عمدتاً در معرض نور خورشید و در بدن ساخته می شود. محل عرض جغرافیایی (به عبارت دیگر، اینکه شما در نقاط شمالی یا جنوبی کره زمین زندگی کنید) و رنگ پوست، دو عامل موثر بر میزان ویتامین D ساخته شده توسط بدن هستند.

 

ویتامین D و زنان ورزشکار

برخی از محققان، خطر کمبود ویتامین D  برای زنان ورزشکار را نشان داده اند، اما بعضی دیگر معتقدند که این موضوع در مورد همه ورزشکاران زن صدق نمی کند. به عنوان مثال، میزان ویتامین D در زنان دونده ای که در جنوب غربی ایالات متحده، خارج از منزل آموزش می دیدند، کافی بوده است. از آنجا که عوامل متعددی بر وضعیت ویتامین D ، به ویژه در دونده ها موثرند، بعضی متخصصان بر این باورند که بهتر است توصیه این بهترین مکمل برای دونده ها، بر اساس میزان آن در بدن فرد باشد. سطح ویتامین D از طریق آزمایش سرم مشخص می شود. در حال حاضر، میزان کمتر از 30 نانومول در لیتر کمبود تلقی می شود، ولی 50 نانومول در لیتر برای اکثر افراد ایده آل است.

 

میزان سفارش شده ویتامین D

مکمل های ویتامین D به دو شکل D2 یا ارگوکلسیفرول (ergocalciferol) و D3 یا کوله کلسیفرول (cholecalciferol) موجود است. فرم D3  قوی تر است و معمولا بر فرم های دیگر ارجح است. میزان توصیه شده این بهترین مکمل برای دونده ها در جدول زیر منعکس شده است:

 

میزان توصیه شده روزانه ویتامین D برای سنین مختلف
سنمیزان توصیه شده روزانه
9 تا 70 سال600 واحد بین المللی (IU) در روز
بالاتر از 70 سال800 واحد بین المللی (IU) در روز
مکس استارز  ویتاداپت مولتی ویتامین نوترکس با دوز بالینی

 

 

مصرف زیادتر از حد ویتامین D می تواند باعث بروز عوارض جانبی جدی از جمله کلسیفیکاسیون (جمع شدن کلسیم در بافت نرم) بافت های قلب، رگ های خونی و کلیه ها شود. بر اساس اغلب گزارش های موجود، دریافت  10000 تا 40000 واحد بین المللی در روز، سمی است. برای تعیین میزان ویتامین D مورد نیاز هر فرد، باید با پزشک مشورت نمود.

 

4.  منیزیم

منیزیم چهارمین ماده معدنی فراوان در بدن است و صدها کارکرد مختلف را بر عهده دارد. اگرچه، منیزیم در غذاها به وفور یافت می شود، اما، دوندگان در هر سطحی که باشند، در معرض خطر بیشتری برای کمبود منیزیم قرار دارند.

چرا دونده ها به منیزیم بیشتری احتیاج دارند؟

منیزیم به دلایل زیر در فهرست بهترین مکمل برای دونده ها قرار می گیرد:

  1. حتی اگر فرد ورزشکار در هنگام دویدن احساس آرامش داشته باشد، دویدن یک استرس جسمی محسوب می شود و ثابت شده است کسانی که استرس جسمی را تجربه می کنند، در معرض خطر کمبود منیزیم قرار دارند.
  2. ما می دانیم که فعالیت های بدنی از جمله دویدن، به سیستم فوق کلیوی استرس وارد می کند و از جمله، باعث افزایش سطح هورمون کورتیزول می شود. نتیجه وارد آمدن استرس مداوم بر سیستم فوق کلیوی، تاثیر منفی بر سیستم ایمنی و سلامت کلی بدن است و منیزیم می تواند در ریکاوری از این وضعیت به بدن کمک کند.
  3. سلولهای استخوانی برای سالم بودن به منیزیم نیاز دارند و منیزیم همراه با کلسیم، ویتامین D و هورمون پاراتیروئید (PTH) در تقویت بدن نقش دارد. کمبود این بهترین مکمل برای دونده ها با تراکم کمتر مواد معدنی استخوان همراه است.
  4. اگرچه مطالعاتی که در این زمینه انجام شده اند قطعی نیست، اما نتایج بعضی از آنها حاکی از نقش مثبت منیزیم در تقویت عملکرد ورزشی است.
  5. منیزیم برای تولید انرژی سلولی در میتوکندری دارای اهمیت است.
  6. بر اساس نتایج بعضی از تحقیقات، دریافت منیزیم از طریق رژیم غذایی در ورزشکاران ممکن است برای برآوردن نیازهای بدن کافی نباشد.

 

میزان سفارش شده منیزیم

هیئت غذا و تغذیه در انستیتوی پزشکی آکادمی های ملی نشان داده است که دریافت منیزیم از مکمل ها و رژیم های غذایی نباید بیشتر از 350 میلی گرم در روز باشد. البته لازم به ذکر است که دریافت کمی منیزیم اضافی حتی در دوزهای بالاتر نیز بی خطر است.

 

5. ویتامین C

ویتامین C یا اسید آسکوربیک یک ویتامین مهم محلول در آب است. از آنجا که بدن انسان قادر به ساختن ویتامین C نیست، باید حتما آن را از طریق مواد غذایی یا مکمل ها دریافت نمود. ویتامین C در زمره بهترین مکمل برای دونده هاست و دونده ها باید حتما به میزان ویتامین C دریافتی خود توجه کنند. چون دویدن، حتی با شدت کم، باعث افزایش میزان انواع اکسیژن واکنش پذیر (ROS)، می شود. این ترکیبات که در حقیقت، همان رادیکال های آزاد هستند، می توانند در بدن آسیب اکسیداتیو ایجاد کنند و از طریق آسیب بافتی، باعث بروز بیماریهایی مانند دیابت و بیماریهای قلبی عروقی شوند و فرایند پیری را تسریع کنند.

 

ویتامین C و بحث جنجال برانگیز آنتی اکسیدانها

بدن ما برای مبارزه با رادیکال های آزاد از آنتی اکسیدان ها استفاده می کند. آنتی اکسیدان های زیادی وجود دارند و ویتامین C یکی از قدرتمندترین آنها است. اکنون، معلوم می شود که چرا گفته می شود مکمل ویتامین C بهترین مکمل برای دونده هاست. تحقیقات انجام شده نشان داده اند که فعالیت رادیکال های آزاد در افرادی که مکمل ویتامین C مصرف می کنند، کاهش می یابد. اما برخی محققین بر این باورند که ورزشکاران حرفه ای قادرند بطور طبیعی آنتی اکسیدان های مورد نیاز را تولید کنند و به این ترتیب قادرند با افزایش رادیکال های آزاد سازگار شوند. آنها عقیده دارند که مصرف آنتی اکسیدان های اضافی به صورت مکمل، می تواند در این فرایند طبیعی اختلال ایجاد کند.

 

سایر فواید ویتامین C برای دونده ها

البته، اگر از بحث جنجالی آنتی اکسیدانها بگذریم، ویتامین C می تواند از راه های دیگری نیز برای دوندگان سودمند باشد. به خوبی مشخص شده است که دونده ها، به ویژه زنان دونده، در معرض خطر کاهش ذخایر آهن قرار دارند که این می تواند باعث افزایش نرخ کمخونی فقر آهن در آنها شود. چون ویتامین C در جذب آهن موجود در سبزیجاتی مثل اسفناج به بدن کمک می کند، به این مشکل کمک خواهد کرد. به علاوه، این بهترین مکمل برای دونده ها در بیوسنتز کلاژن دخیل است، که برای سالم نگه داشتن مفاصل مهم و ضروری است.

 

میزان سفارش شده ویتامین C

میزان سفارش شده RDA برای ویتامین C کم است و بیشتر افراد قادرند مقدار کافی آن را از طریق رژیم غذایی دریافت کنند. با این حال، مصرف حداکثر 2 گرم در روز ویتامین C بی خطر محسوب می شود (بهتر است به چند دوز تقسیم شود). عوارض جانبی این بهترین مکمل برای دونده ها می تواند شامل ناراحتی معده باشد.

 

6. پروبیوتیک ها

در دهه های اخیر تحقیقات هیجان انگیز برای کشف میکروبیوم انسان صورت گرفته است (منظور از میکروبیوم باکتری هایی هستند که به صورت همزیست در بدن انسان زندگی می کنند).  تخمین زده می شود که تا 10،000 تریلیون میکروب در لوله گوارشی یا روده وجود دارد. روده نقش زیادی در سلامت و ایمنی دارد و آنچه بطور طبیعی در هنگام ورزش در روده انسان اتفاق می افتد، تحت بررسی های زیادی قرار گرفته است. تاکنون مشخص شده است که ورزش شدید باعث بروز تغییراتی در نفوذ پذیری مخاط روده می شود و تغییراتی در باکتری های روده ورزشکاران استقامتی اتفاق می افتد. همچنین دیده شده است که میزان عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی در این ورزشکاران بالاتر است. نتایج تحقیقات نشان می دهند که مصرف پروبیوتیک ها می توانند در این مورد کمک کننده باشد.

 

به عنوان مثال، در تحقیقی که بر روی 84 دونده استقامت در طول 4 ماه از تمرینات زمستانی، صورت گرفت افراد به دو گروه تقسیم شدند. گروهی مکمل پروبیوتیکی لاکتوباسیل کازئی (Lactobacillus casei)  و گروه دیگر دارونما مصرف کردند. نهایتا، افرادی که پروبیوتیک دریافت کرده بودند، در طی مطالعه، بطور قابل توجهی، عفونت کمتری در دستگاه تنفسی فوقانی داشتند. مشخص شده است که باکتری های موجود در روده بر وضعیت هیدراتاسیون بدن نیز موثرند. چیزی که در مورد پروبیوتیک ها برای همه دوندگان مهم است، اثرات این بهترین مکمل برای دونده ها، بر عملکرد و سلامتی دونده هاست. این زمینه تازه ای از تحقیق است، ولی مسلما جالب خواهد بود.

 

میزان سفارش شده پروبیوتیکها

هنوز هیچ توصیه ای در مورد نحوه استفاده از این بهترین مکمل برای دونده ها ارائه نشده است. پزشک، متخصص تغذیه یا مربی ورزشی ممکن است بتواند در مورد نحوه استفاده از پروبیوتیک ها به شما کمک کنند.

 

7. بهترین مکمل برای دونده ها، پروتئین وی

پروتئین وی پروتئینی است که در پروسه تولید پنیر از شیر گاو تولید می شود و به همین علت است که گاهی به آن پروتئین آب پنیر نیز گفته می شود. پروتئین وی به دلایل متعدد، در ردیف بهترین مکمل برای دونده هاست:

  • پروتئین وی دارای پروفایل آمینو اسید مطلوب برای ترمیم عضلات است. این ماده از نظر آمینو اسیدهای شاخه دار به ویژه لوسین، بسیار غنی است و به همین علت می تواند روند بهبودی و ساخت عضلات را تحریک کند.
  • پروتئین وی نسبت به سایر مکمل های پروتئینی با سرعت بیشتری جذب می شود.
  • پروتئین وی علاوه بر آمینو اسیدها، حاوی چندین ماده مغذی دیگر از جمله آلفا-لاکتوگلوبولین، بتا-لاکتالبومین، ایمونوگلوبولین ها، آلبومین سرم گاوی، لاکتوفرین، لاکتوپراکسیداز، فسفو لیپوپروتئین، فاکتورهای فعال کننده آنزیمی و آنزیم ها است.
  • ثابت شده است که این بهترین مکمل برای دونده ها، به افزایش تراکم استخوان در زنان بالغ کمک می کند.
مکس استارز  فواید گلوکزامین چیست ؟ و بهترین مارک مکمل گلوکوزامین

 

اهمیت مصرف پروتئین برای دونده ها

مصرف پروتئین به طور کلی برای عملکرد و ریکاوری دونده ها بسیار اهمیت دارد. به عنوان مثال، در یک مطالعه نشان داده شد که ریکاوری پس از ماراتون، در شرکت کنندگانی که مقدار متوسطی از پروتئین (حدود 20 گرم) دریافت کرده بودند، بهتر از گروهی بوده است که فقط کربوهیدرات مصرف کرده بودند. گفته می شود که در مورد پروتئین توصیه شده روزانه به زنان نیز، باید ارزیابی مجددی صورت گیرد. بر این اساس پیشنهاد شده است که ورزشکاران زن ممکن است به پروتئین بیشتری نسبت به آنچه که قبلاً تصور می شد، در رژیم غذایی نیاز داشته باشند (1.6 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در مقابل 1.2 تا 4/1 گرم در هر کیلوگرم در روز).

 

طرز استفاده از پروتئین وی

پودر پروتئین وی به سه شکل موجود است. هریک از اشکال این بهترین مکمل برای دونده ها، می توانند با طعم یا بدون طعم عرضه شوند و در هر دو صورت، می توان آنها را با مایعات آشامیدنی مخلوط نمود. غالبا افراد دوست دارند آن را به اسموتی ها یا شیک های مورد علاقه خود اضافه کنند. سه شکل پروتئین وی عبارتند از:

  1. پروتئین وی کنسانتره: کمی بیشتر از سایر اشکال لاکتوز دارد. اگرچه ممکن است طعم بهتری داشته باشد، اما می تواند برای افرادی که قادر به تحمل لاکتوز نیستند، مشکل ساز باشد.
  2. پروتئین وی ایزوله: میزان پروتئین آن بالاتر است اما در مقایسه با پروتئین وی کنسانتره از نظر تغذیه ای کامل نیست.
  3. پروتئین وی هیدرولیزات: پروتئین های این فرم تا حدی شکسته و تجزیه شده اند، و همین امر باعث افزایش میزان جذب آن می شود.

 

اینکه از کدام نوع پروتئین وی استفاده کنید، بستگی به نیازها و ترجیحات شما دارد. مصرف این بهترین مکمل برای دونده ها برای افرادی که به لبنیات حساسیت دارند توصیه نمی شود.

 

8. آمینو اسیدهای شاخه دار (BCAAs)

آمینو اسیدهای شاخه دار شامل سه آمینو اسید “ضروری” لوسین، ایزولوسین و والین می باشند. علت ضروری بودن این آمینو اسیدها ناتوانی بدن در ساختن آنها و ضرورت دریافت آنها از طریق مواد غذایی، به ویژه غذاهای پروتئینی حیوانی و مکمل هاست. مکمل آمینو اسیدهای ضروری به شکل پودر است و می توان آن را داخل کپسول ریخت یا به نوشیدنی ها اضافه کرد.

 

فواید آمینو اسیدهای ضروری برای ورزشکاران

آمینو اسیدهای BCAA به دلیل دارا بودن قدرت ترمیم بافت های عضلانی پس از انجام تمرینات شدید، به طور گسترده مورد بررسی قرار گرفته اند. در حالی که هر سه آنها در این کار موثرند، ولی لوسین شروع کننده است. لوسین باعث تولید پروتئین در ماهیچه ها، آزاد سازی انسولین و کمک به استفاده مجدد بدن از سایر آمینو اسیدها می شود، و اینها همه آن چیزی است که به بدن اجازه می دهد عضله از دست رفته و آسیب دیده را جایگزین و ترمیم کند. آمینو اسیدهای شاخه دار، به کاهش احساس خستگی در هنگام ورزش کمک می کنند. به همین دلیل است که پس از ورزش شدید، سطح والین در بدن کاهش می یابد. با کاهش والین، سطح تریپتوفان بالا می رود. تریپتوفان بر آزادسازی سروتونین در مغز (که در احساس خستگی موثر است)، تأثیر دارد. به همین دلیل است که گفته می شود با مصرف مکمل BCAA، می توان سطح سروتونین را حفظ کرد.

نحوه مصرف آمینو اسیدهای شاخه دار BCAA

مکمل های BCAA در نسبت های لوسین / ایزولوسین / والین، به شرح زیر متفاوت هستند:

 

  • نسبت 2: 1: 1 بدان معنی است که این مخلوط حاوی 50٪ لوسین ، 25٪ ایزولوسین و 25٪ والین است.
  • نسبت 2: 1: 3، مقداری والین بیشتری دارد.
  • نسبت هایی با سطوح بالاتر لوسین (مانند 12: 1: 1) با این فلسفه تهیه شده اند که دریافت لوسین بیشتر منجر به ساخته شدن بیشتر پروتئین شده، نتایج بهتری به بار می آورد. البته، رعایت این مورد لزوما مفید نیست، زیرا مصرف مقدار نامتناسب لوسین می تواند سطح ایزولوسین و والین را کاهش دهد.

 

آمینو اسیدهای BCAA معمولاً بی خطر تلقی می شوند.

 

9.  چغندر

مکمل های چغندر هم (به اشکال آبمیوه، ژل یا پودر) در ردیف بهترین مکمل برای دونده ها قرار دارند و نه تنها منبع غنی آنتی اکسیدان های تقویت کننده سلامتی هستند، بلکه نشان داده شده است که به ورزشکاران نیز کمک می کنند تا زمان و استقامت خود را بهبود بخشند. اعتقاد بر این است که اثرات تقویت کننده مکمل های چغندر به دلیل وجود نیترات است. نیترات موجود در چغندر در بدن به اکسید نیتریک تبدیل می شود که باعث انبساط رگ های خونی می شود و از این طریق، باعث می شود تا خون، اکسیژن و مواد مغذی را به صورت کارآمدتری به جریان بیندازد.

در یک مطالعه تحقیقی، مردهای دوچرخه سوار به دو گروه تقسیم شده، یک گروه آب چغندر و گروه دیگر، دارونما مصرف کردند. نتایج نشان داد افرادی که آب چغندر دریافت کرده بودند در یک تمرین شدید دوچرخه سواری بهتر عمل کردند. سایر تحقیقات نشان داده اند که مصرف این بهترین مکمل برای دونده ها نه تنها عملکرد ورزشی را بهتر می نماید، بلکه خستگی را نیز کم می کند.

 

طرز مصرف چغندر

چغندر را می توان به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی معمولی، آبمیوه، پودر، قرص یا ژل مصرف کرد. لازم به ذکر است، به دلیل رنگدانه هایی که به طور طبیعی در این بهترین مکمل برای دونده ها وجود دارد، پس از خوردن چغندر، رنگ ادرار یا مدفوع قرمز می شود. این طبیعی است و جای هیچ نگرانی ندارد.

 

رویکرد کل نگر به دویدن

خواه دویدن کار اصلی شما باشد، یا صرفا به دلیل لذت بردن از آن است که می دوید، تشخیص اینکه بدن شما چیزی فراتر از مجموعه اجزای مختلف موجود در آن است، اهمیت دارد. همه چیز، از فرق سر تا نوک انگشتان پا، در هم افزایی پیچیده ای عمل می کنند که ما تازه داریم شروع به درک آن می کنیم.  مطمئناً، مصرف مکمل ها می تواند در دویدن به شما کمک کند، اما شما باید به نیازهای منحصربفرد بدن بی نظیرتان گوش فرا دهید تا بهترین احساس و بهترین عملکرد خود را داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!